Jernbanedirektoratet anbefaler i konseptvalgutredningen for Nord-Norgebanen å arbeide videre med å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen for å styrke transporttilbudet til og fra Nord-Norge.
19. september arrangerte Jernbanedirektoratet, Bane NOR, SJ Norge og Entur et informasjonsmøte om konsekvensene av ekstremværet Hans.
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Jernbanedirektoratet gjennomført en konseptvalgutredning (KVU) om kapasitet i regiontogene på Østlandet. Utredningen viser at to-etasjes tog er beste alternativ for økt kapasitet og komfort i regiontogene.
Jernbanedirektoratet og SJ Norge er enige om en midlertidig ruteplan for Dovrebanen fra og med mandag 4. september 2023.
Randklev bru på Dovrebanen ved Ringebu ble ødelagt av flom midt i august. Dette fører til store endringer i togtilbudet på Dovrebanen og Rørosbanen. På denne siden får du samlet informasjon om togtilbudet og arbeidet med å reparere flomskadde strekninger.
Som følge av at Dovrebanen er stengt, har Jernbanedirektoratet besluttet å gi godstrafikk prioritet på Rørosbanen.
De enorme nedbørsmengdene som følge av ekstremværet sist uke har gitt omfattende skader på en rekke steder og på mange banestrekninger. Følgene for togtrafikken på Dovrebanen blir langvarige.
Jernbanedirektoratet og Vygruppen har inngått avtaler om togtrafikken på Østlandet. Kontraktene har en samlet verdi på 21 milliarder kroner over ti år og vil gi et bedre togtilbud til innbyggerne.
2023 startet med mange forsinkelser og lav punktlighet for togene på Østlandet, og kundetilfredsheten gikk ned i januar og februar. Nå har tilfredsheten tatt seg opp igjen. Passasjerene er mest fornøyd med servicen om bord.
Norske tog har bestilt 17 nye fjerntog fra sveitsiske Stadler. Togene gir en vesentlig forbedring av reiseopplevelsen for alle passasjerer, også for reisende med funksjonsnedsettelser.
Sjølv om 2022 på mange måtar var eit krevjande år for jernbanen, prega av både pandemien og svak driftsstabilitet, var det også eit år der mange reisande opplevde store forbetringar i togtilbodet.
Jernbanedirektoratet og Bane NOR vil prioritere tiltak som gir et mer pålitelig togtilbud og styrker jernbanens bidrag til Norges klima- og miljømål i kommende Nasjonale transportplan for 2025–2036.