Oppsummering av årsrapporten 2024
På denne siden får du en oppsummering av Jernbanedirektoratets årsrapport for 2024 med nøkkeltall, mål og leveranser.
Jernbanedirektoratets samfunnsoppdrag er å nå overordnede mål om en effektiv, miljøvennlig og trygg jernbane.
Mål og resultater oppsummert
Jernbanedirektoratet
- utførte 173 utførte årsverk, og hadde samlede driftsutgifter på 428 millioner kroner
- forvaltet 30,8 milliarder kroner som gikk til investeringer, drift og vedlikehold på jernbanen, samt kjøp av persontogtjenester
Jernbanedirektoratet
- gir faglige råd til Samferdselsdepartementet
- følger opp bevilgningene gjennom avtalestyring
- sikrer god koordinering av togtilbud og øvrig kollektivtransport, nytt togmateriell og behov for tiltak i infrastrukturen
Jernbanedirektoratet
- lager beslutningsgrunnlag av høy kvalitet og relevans
- inngår avtaler om kjøp av persontogtjenester, utvikling av infrastrukturen og reise- og billetteringstjenester, samt legge til rette for anskaffelser av togmateriell
- forvalter miljøstøtteordningen for gods på bane
Jernbanedirektortatet
- følger opp driftsstabiliteten på jernbanen, både for person- og godstog
- måler kundetilfredsheten blant togreisende, og følger opp dette i trafikkavtalene med togoperatørene
- bidrar til at de reisende og næringslivet opplever det samlede transporttilbudet som attraktivt, sømløst, trygt og miljøvennlig
Jernbanedirektoratets samfunnsoppdrag er å nå overordnede mål om en effektiv, sikker og miljøvennlig jernbanesektor.
Utvalgte nøkkeltall for 2024
Nøkkeltall for passasjerveksten i 2024
Jernbanen har aldri fraktet så mange passasjerer som i 2024.
Jernbanedirektør Knut Sletta
Se oversikt over de ulike trafikkpakkene og trafikkavtalene og hva de inneholder.
Jernbanedirektoratets mål
Interne hovedprioriteringer
Vi legger bak oss et år hvor vi har styrket samarbeidet og samordningen i jernbanesektoren, og lagt et solid grunnlag for å jobbe systematisk og målrettet med å bedre tog- og kollektivtilbud for innbyggere og næringsliv.
Jernbanedirektør Knut Sletta
Dette har vi levert i 2024
For å sikre helheten i utviklingen av togtilbudet, og legge til rette for at ambisjonenes nås, har Jernbanedirektoratet gjennom 2024 jobbet med:
- Nytt plansystem for sektoren:
- Gjennomføringsplan for realisering av NTP 2025–2036
- Styringsrammeverk for nye tilbudsforbedringer som klargjør roller og ansvar, og gir en helhetlig prosessbeskrivelse av aktiviteter fra idé til effekt.
- Tettere kobling mellom porteføljeprioriteringen og budsjettprosessen for å synliggjøre nytten av prioriteringen.
- Nye rutiner for å vurdere endringer i offentlig kjøpt persontogtilbud opp mot godstrafikk og kapasiteten på jernbanen.
- Styrket samarbeid for å bedre rutetilbud og kundetilfredshet:
- Bedre rutiner for å involvere fylkeskommunene i utviklingen av rutetilbudet. De deltar også i referanse-, prosjekt- og styringsgrupper, og får løpende status i saker som påvirker trafikkstasjonen.
- Lagt til rette for salg av internasjonale jernbanebilletter gjennom Entur.
- Fått på plass et kommunikasjonsforum med deltakere fra jernbanesektoren.
- Sluttført arbeidet med reforhandlede trafikkavtaler (med unntak av Go-Ahead Norge).
- Flere tiltak for å møte utfordringene på materiellsiden.
En viktig prioritering er å ruste opp og vedlikeholde eksisterende infrastruktur slik at toget går og kommer når det skal. Dette er en prioritering som reflekteres både i NTP 2025–2036 og i jernbanebudsjettet for 2025. Jernbanedirektoratet har i tråd med denne prioriteringen jobbet målrettet med å koordinere og følge opp at de økte bevilgningene benyttes for å oppnå maksimal effekt:
- Felles innsats i sektoren for bedre driftsstabilitet og kundeopplevelser ved avvik:
- Direktoratet har i 2024 videreført og forsterket arbeidet med å samle sektoren i rådet for bedre driftsstabilitet og rådet for kundeopplevelser ved avvik.
- Høsten 2024 leverte vi rapporten Tiltaksplan for bedre driftsstabilitet og kundeopplevelse ved avvik som samler aktiviteter og tiltak for å redusere innstillinger og forsinkelser.
- Effekter av realiserte tilbudsforbedringer: I 2024 ble to effektpakker realisert helt er delvis: Flere tog på Gjøvikbanen: ett tog i timen Oslo–Gjøvik og Flere tog på Vossebanen: fra halvtimes intervall til kvartersintervall Arna–Bergen.
Jernbanedirektoratet skal levere beslutningsgrunnlag og analyser med høy kvalitet, til rett tid og som er relevante for prosessen de skal inngå i. De skal også bygge opp under politiske mål som er satt.
I 2024 har vi blant annet levert:
- Gjennomføringsplan for realisering av NTP 2025–2036
- Tiltaksplan for bedre driftsstabilitet og kundeopplevelse ved avvik
- Jernbanens rolle i nasjonal beredskap
Direktoratet jobber også med å sikre et godt kunnskapsgrunnlag på sentrale områder til neste Nasjonal transportplan, og skal levere tre store strategier/utredninger innen 1. april 2026: fjerntogstrategi, kollektivstudie Østlandet og godsstrategi.
Sømløse reiseopplevelser realiseres gjennom en kombinasjon av operatørenes og Enturs arbeid, Bane NORs utvikling av gode knutepunkter, samt direktoratets samarbeid og avtaler med regionale myndigheter og kollektivselskaper.
Dette har Jernbanedirektoratet bidratt med i 2024:
- Gjennom utredningsoppdrag kommer direktoratet med forslag til bedre rammebetingelser for utvikling av digitale løsninger for sømløs mobilitet slik at det skal bli enklere for kunden å planlegge, kjøpe, betale og gjennomføre kollektivreiser.
- Direktoratets avtale med Entur ble i 2024 utvidet til at Enturs salgsplattform skal kunne omfatte alle kollektivbilletter i Norge.
- Direktoratet har satt i gang et arbeid med å utvide håndbøkene til å omfatte nye krav som følger av forskrift om multimodale reiseinformasjonstjenester.
- Direktoratet har satt i gang et arbeid med å videreutvikle rute-, takst- og billettsamarbeidene fra 2023 hvor vi ser virkemiddelbruk og avtaleoppfølging bedre i sammenheng.
- I 2024 ble det inngått nye byvekstavtaler i Kristiansandsområdet og Nedre Glomma. Direktoratet deltok i forhandlingene, og hadde spesielt fokus på mulighetene for at jernbanen kan bidra til å nå nullvekstmålet, og til at flere finner det attraktivt å reise kollektivt gjennom takstsamarbeid, datadeling og gode kollektivpunkter.
Jernbanedirektoratet skal bidra til at jernbanesektoren er innovativ, deler data og utnytter ny teknologi. Direktoratet har i 2024
- samarbeidet tett med forskningsmiljøene og industrien for å utvikles, prøves ut og tas i bruk nye løsninger for fremtidens transportbehov, blant annet gjennom Europe’s Rail
- arbeidet med å etablere en egen avdeling for digitalisering, innovasjon og teknologi
- lagt til rette for møteplasser og arenautvikling gjennom rådgivende innovasjonsstyre og nettverk for tilstandsbasert og pediktivt vedlikehold
- deltatt i tverrsektorielt datasamarbeid
- videreutviklet reiseaktivitetsmodellen Fram som består av en passasjermodell, en økonomimodell og en inntektsfordelingsmodell, og laget en intern innsiktsportal med data hovedsakelig fra Fram
Jernbanedirektoratet arbeider systematisk for å styrke jernbanens rolle i oppfyllelsen av Norges klima- og miljømål gjennom å forbedre tilbudet for både person- og godstransport, samtidig som klima- og naturhensyn integreres i tidligfaseplanlegging, utbygging og drift. Vi fremmer også kunnskapsutvikling om klimasårbarhet og miljøpåvirkning.
I 2024 har Jernbanedirektoratet
- ferdigstilt utredningen Energieffektivitet i transportsektoren – Jernbanens rolle som belyser betydningen jernbanen kan ha i fremtidens transportsystem
- fulgt opp jernbanesektorens påvirkning på naturmangfold og klimagassutslipp, jordvern, plastforsøpling og støy
I 2024 ble det registrert fire ulykker med omkomne, og 20 hendelser der personer har omkommet og hvor det er konkludert med eller er indikasjoner på villet handling. Utredninger og hendelser tilsier at det er noen områder som er mer utsatt enn andre, og her ble det i 2024 iverksatt flere tiltak.
Klimapåkjenninger og naturfarer er risikoforhold som det kan være utfordrende å finne effektive og målrettede tiltak mot. Direktoratet har i 2024 gjennomført en analyse av naturfarer relatert til et klima i endring.