
Godsstrategi
Godsstrategien skal se på godstransport på jernbanen i hele Norge i et 2050-perspektiv. Strategien skal kartlegge hvilken tilrettelegging det er behov for og på hvilke strekninger.
Om utredningen
- Jernbanedirektoratet skal utarbeide en ny godsstrategi som skal være et beslutningsgrunnlag for neste Nasjonal transportplan (NTP).
- Godsstrategien skal se på jernbanens utvikling for godstransport mot 2050.
- Arbeidet med utredningen gjør vi sammen med Bane NOR og en referansegruppe bestående av togoperatører, samlastere, vareeiere og andre statlige virksomheter.
- Utredningen skal leveres Samferdselsdepartementet april 2026.
Hva er bakgrunnen?
Det er behov for en oppdatert og langsiktig strategi for jernbanen, begrunnet i at NTPs tidsperspektiv på 12 år er relativt kort, sett opp imot lange ledetider fra planoppstart til ferdig jernbane. I tillegg er samfunnet nå i store endringer, og dagens planer og strategier må derfor oppdateres.
Godstransport på jernbanen har allerede i dag lave klimagassutslipp. I Norge pågår ca. 80 prosent av transportene med jernbane utslippsfritt med fornybar kraft. Jernbanen er også den mest energieffektive formen for landtransport. Lave kostnader og høy kapasitet gjør at jernbanen egner seg godt til transport av store mengder over lange avstander, en egenskap som er viktig i sammenheng med sikkerhet og beredskap. Jernbanen vil spille en viktig rolle i transportsystemet i omstillingen til lavutslippssamfunnet, en fremtid med høy etterspørsel etter fornybar kraft, og økte krav knyttet til sikkerhet og beredskap.
Hva utreder vi?
Godsstrategien skal finne ut hva jernbanen kan bidra med i et lavutslippssamfunn, hvilken tilrettelegging det er behov for og for hvilke strekninger. Godsstrategien er strukturert rundt fire fokus- og tiltaksområder:
- samfunnssikkerhet og beredskap
- teknologi
- marked og rammebetingelser
- infrastruktur og kapasitet
Arbeidet bygger på den gjeldende NTP-porteføljen, og skal vise retningen for videre utvikling av godstogtilbudet utover NTP-perioden.
Hvordan utreder vi?
I arbeidet ser vi på utfordringer og hvilke transportbehov vi forutser i 2050. Vi bruker blant annet scenariometodikk for å ivareta usikkerhet om fremtiden, og vi ser på medium og høy etterspørsel i 2050.
Vi skal lage tilbudskonsepter for høy og medium etterspørsel, som vil si at transportetterspørselen operasjonaliseres i et togtilbud. Tilbudskonseptene inngår i en kapasitetsdimensjoneringsprosess som utføres i fellesskap med andre strategier. Vi kostnadsestimerer tiltakene som er avdekket i kapasitetsanalysen og disse inngår i en samfunnsøkonomisk analyse.
Med dette som grunnlag utarbeider Jernbanedirektoratet en godsstrategi som inkluderer en anbefaling for videre utredning.
Tidsplan for utredningen
Utfordringer og behov
Oktober 2024–januar 2025
I fase 1 utarbeider vi en beskrivelse av problem, behov og mål.
Referansegruppen var involvert i å utarbeide dette.
Relevante tiltak
Januar 2025–juni 2025
I fase 2 leverer vi forslag til tiltak for middels og høy innsats.
Tiltaksforslagene inneholder to tilbudskonsepter med tilhørende banekonsepter, som er basert på ulike fremtidsscenarioer.
Virkningsanalyser
August 2025–desember 2025
I fase 3 utarbeider kostnadsestimater av tiltaksforslagene, og vi leverer samfunnsøkonomiske analyser.
Anbefaling
Desember 2025–april 2026
I fase 4 leverer vi en anbefaling om utvikling av systemet for godstransport med jernbane mot 2050, og hvilke utredninger vi mener vi bør gjøre for å følge opp godsstrategien.
Tilknyttede utredninger
Godsstrategien er én av tre strategier til neste Nasjonal transportplan som skal vise sammenhenger i utviklingen av jernbanen for å sikre helheten i sektoren. De tre strategiene skal sees i sammenheng, og skal bygge på samme grunnlagsdata. Les mer om de andre utredningene:
Kontaktperson for godsstrategien
