Det er god stemning hos RailCombi på terminalen på Brattøra i Trondheim. Oppstarten har gått bra og trafikken er økende.
Toget har gått og ankommet til riktig tid hver eneste produksjonsdag, så Ståle Thoresen i ASKO Midt-Norge er strålende fornøyd med oppstarten. Ambisjonen er helt utslippsfri transport innen 2026.
CargoNet har kommet på offensiven igjen etter flere år med nedgang og røde tall. Nå mener selskapet at samfunnsnytten av godstrafikken må bli tydeligere.
Karantenen etter en reise til søstermuseet i Danmark gjorde Eirik Kristoffersen selskapssyk. I et stille Oslo før påske nøler han ikke med å takke ja til et intervju ansikt til ansikt, på koronaavstand – før vi kan reise til Hamar.
Togene gjennom Oslo er stapp fulle, og ståplasser er hovedregelen for de som bor nærmest byen – både i morgen- og ettermiddagsrushet. – Vi er i ferd med å nå et metningspunkt i forhold til hva jernbanen kan levere, advarer jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
De er i ferd med å bygge opp en samarbeidsarena der alle togselskaper møtes. Hensikten er å styrke sikkerheten på jernbanen.
Om to år har Trønderbanen fått nye miljøvennlige lokaltog med dobbelt så stor kapasitet. Neste steg er å doble frekvensen fra ett til to tog i timen.
Som 14-åring fikk han skryt for måten han håndterte kundene på, og det brente seg fast. Sverre Høven, nå sjef for SJ Norge, har stor tro på den gode dialogen.
Dobbeltsporutbyggingen Nykirke – Barkåker vil gi et helt nytt intercity-tilbud på Vestfoldbanen. Med de 13,6 kilometerne på plass blir det sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg i 2024.
Ved å endre rekkefølgen på kjempeprosjektet med ny Vestfoldbane gjennom Drammen, blir nytt dobbeltspor til Tønsberg ferdig allerede i 2024. I tillegg blir det en halv milliard billigere.
Bane NORs nye utbyggingsdirektør mener foretaket har mye å lære av andre og har stor tro på teamarbeid.
Hovedgrepet for neste periode av Nasjonal transportplan blir å styrke jernbanen der den allerede har en viktig rolle. Ny teknologi kombinert med bedre infrastruktur skal gi plass til flere tog der det trengs mest. Men det blir ikke mer penger.