Det er lenge siden det er satset på Gjøvikbanen. Sist gang var i 1963 da det første elektriske toget ankom Mjøsbyen. En lang rekke tiltak langs hele den 123 kilometer lange strekningen vil gi en betydelig økt kapasitet og bedre togtilbud.
Utredningen av framtidens transportløsninger i Nord-Norge tar for seg alle transportformene og skal legge grunnlaget for hvilke valg som skal tas for samferdsel og transport i landsdelen.
Senest 1. januar 2022 går Ingvild Storås fra Baneservice til CargoNet, og blir da også en del av konsernledelsen i Vy. Å få være en del av det grønne skiftet motiverer henne.
I slutten av april ble planene til virkelighet for det nystartede godstogselskapet Onrail. Gjennom vel et år med mye arbeid og avklaringer har selskapet vist at det kan stå på egne bein. Nå ruller godstogene mellom Alnabru og Åndalsnes igjen.
Det er nye tider for godstrafikken på Nordlandsbanen. På få år er en negativ utvikling snudd til vekst, flere tog og fulle tog. Mye av årsaken ligger i dugnadskultur, stå-på-vilje og en mer robust bane.
Godstogselskapene melder om en forsiktig optimisme etter flere blytunge år. Jernbanedirektoratet og Bane NOR har et stort ansvar for å lage best mulige rammebetingelser. Nå begynner arbeidet å gi resultater!
Prioritering av godstog på kveldstid og lengre kryssingsspor vil gi mer gods på bane.
En trinnvis modernisering og utvikling av Alnabruterminalen i Oslo anbefales som det beste alternativet for å håndtere godstrafikken i Oslo- fjordområdet i framtida.
Det er god stemning hos RailCombi på terminalen på Brattøra i Trondheim. Oppstarten har gått bra og trafikken er økende.
Toget har gått og ankommet til riktig tid hver eneste produksjonsdag, så Ståle Thoresen i ASKO Midt-Norge er strålende fornøyd med oppstarten. Ambisjonen er helt utslippsfri transport innen 2026.
CargoNet har kommet på offensiven igjen etter flere år med nedgang og røde tall. Nå mener selskapet at samfunnsnytten av godstrafikken må bli tydeligere.
Karantenen etter en reise til søstermuseet i Danmark gjorde Eirik Kristoffersen selskapssyk. I et stille Oslo før påske nøler han ikke med å takke ja til et intervju ansikt til ansikt, på koronaavstand – før vi kan reise til Hamar.