To timers intervall, ekspresstog, «halvtog» og kortere reisetid. Her er en oversikt over de viktigste tiltakene i Jernbanedirektoratets fjerntogstrategi.
Bente Tangen kranglet seg til jobben som rekrutteringsansvarlig i Jernbaneverket. Nå gir hun seg ikke før et nytt utdanningssenter for samferdsel er etablert.
Jernbanedirektøren mener togkundene har mye å glede seg til – også på fjerntogstrekningene. For å få mer jernbane ut av hver krone ønsker hun en gjennomgang av byutviklingen på Østlandet.
I Tyskland har konkurransen på jernbanen skapt så formidabel vekst at togselskapene sliter med å skaffe nok personell.
Allerede denne måneden vil NSB og Nettbuss endre merkevare på tog- og bussvirksomheten til Vy.
Toget er blitt en kjempesuksess i Oslo-området etter «togrevolusjonen» fra 2012, men det koster: Anleggene slites ned mye raskere og behovet for vedlikehold akselererer.
På nyåret i 1908 ble et tog med 150 togpassasjerer sendt over høyfjellet mellom Oslo og Bergen. Det kom ikke frem før i mai.
– Bergensbanen er noe av det aller fineste mennesket har skapt, fastslår forfatter Atle Nielsen. Han er aktuell med «Den store boken om tog».
– Jeg har lang jernbaneerfaring. Det håper jeg de ansatte setter pris på, sier Henning Bråtebæk, som nå forlater Avinor og blir adm. dir. i Spordrift AS. Han er imidlertid forberedt på nye tider i jernbanen.
– Nye tanker åpner nye muligheter for jernbanen, sier Hans Henrik Kristensen. Han leder konkurranseutsettingen av togtrafikken i Norge.
Strakstiltak eller avvikling. Blodrøde regnskapstall gjør at godsselskapenes stiller flere krav til myndighetene.
Med prosjektsjef Hanne Stormo i spissen har Bane NOR endret rekkefølgen på når jernbanen skal bygges ut gjennom Drammen. Men i 2020 blir det fullt trøkk.