Trident Juncture har vært en gigantisk logistikk- og transportøvelse. Jernbanen har spilt en sentral rolle under den største NATO-øvelsen i Norge på flere tiår.
– Du trenger ikke å være kroppsbygger for å være banemontør. Med riktig verktøy, rett teknikk og laginnsats kommer du langt, smiler Jeanette Wingeng – med Thiril på fanget.
Etter 43 år og tre dramatiske ulykker blir Jan Anders Arneberg pensjonist. Vi ble med konduktøren på en av hans aller siste turer med Rørosbanen.
Bane NOR jobber på bred front for å få ned antall feil som forsinker togene. Flere tiltak på Østlandet, tydeligere prioritering av tiltak som gir rask effekt og overvåking av viktige komponenter skal bidra til bedre punktlighet.
Flytoget AS feirer 20 års-jubileum med passasjerrekord og tidenes kundetilfredshet. – Vi profiterer på at det oppstår problemer i togtrafikken, sier administrerende direktør Philipp Engedal.
– Hele hensikten med jernbanereformen er å forenkle hverdagen til alle dem som reiser med toget, forsikrer samferdselsminister Jon Georg Dale. Han ser formidable muligheter i ny teknologi.
Nå åpnes dørene til et nasjonalt, digitalt høyhastighetsnett. Jernbanens fibernett Oslo-Bergen vil revolusjonere forbindelsen øst-vest og gjøre det mulig å digitalisere jernbanen.
Med det nye dobbeltsporet mellom Larvik og Porsgrunn kommer Øistein Brinck raskere på jobben med tog enn med bil. Nå selger Porsgrunns kommunalsjef bilen, sparer 5 000 kroner og får gratis trim både morgen og kveld som bonus!
Gang på gang er Gjøvikbanen helt avgjørende for det norske jernbanesystemet. Sommeren 2018 sørget den for at Jernbane-Norge ikke ble delt i to.
Den 156 år gamle Kongsvingerbanen er en overbelastet arbeidshest. Nå settes den under lupen, og det skaper stort engasjement.
Takket være stor innsats fra ildsjeler har nedlagte banestrekninger fått nytt liv som levende museer. På Krøderbanen, Gamle Vossebanen, Thamshavnbanen, Urskog-Hølandsbanen og Setesdalsbanen gjenskapes jernbanedrift og togreiser fra ulike tidsepoker.
Hva blir framtida for fjerntogene i Norge? Kan flere avganger, kortere reisetid og flere prisnivåer være redningen for fjerntogdistanser som Bergensbanen?