Togselskapet som vinner konkurransen om å trafikkere Sørlandsbanen, vil bli belønnet med bonuser hvis kundene blir fornøyde. Anbudsvinneren vil også bli målt på evnen til å samarbeide godt med de ansatte og med lokale trafikkselskaper.
Som første byregion integrerer Rogaland lokaltogene fullstendig i kollektivtrafikken. Løsningen kommer opp som følge av konkurranseutsetting av togtrafikken, og snart kommer flere regioner etter.
Bane NOR skal utvikle seg til en mer industriell og kommersiell aktør. Det betyr større prosjekter, enklere traseer, nye tunnelmetoder og smartere bruer.
I Rogaland jobbes det for et mest mulig sømløst samspill mellom tog og buss. Byvekstavtalen gir et godt grunnlag for at flere kan velge bort bilen til sine daglige reiser.
Idéen ble til virkelighet: Jan Helge Østlund kan se tilbake på en eventyrlig reise med Sommertoget. – Dette har overgått alt jeg har drømt om, sier han og smiler slik hundretusener av mennesker har gjort i hele sommer …
Han startet yrkeskarrieren i en støvete forvaltning og forlater en bedrift som han mener er helt på høyden med andre store selskap. Men Tom Ingulstad er ikke helt sikker på hvordan det vil gå med jernbanen fremover.
Snart har vi tog som går like godt på strøm fra kontaktledning som på strøm det selv produserer underveis. De såkalte bimodale togene er allerede i trafikk i flere land, og Flirt er et brennhett alternativ også her.
Finnes det noe bedre enn å føre et lynraskt, stillegående Flirt-tog når fullmånen speiler seg i blikkstille Mjøsa? Ikke ifølge Tor Anders Backe.
Ved å overlate mer av jobben til entreprenørene kan samfunnet få mer jernbane for pengene. Det er hovedbudskapet til Erik Smith, som 1. oktober slutter som sjef for Follobaneprosjektet.
I løpet av året vil det bli enklere å reise kollektivt i hele landet. En nasjonal reiseplanlegger for alle kollektivreiser er snart ferdig. Og før togkonkurransen trer i kraft, vil de reisende benytte ett felles system for togbilletter.
Når du setter deg for å følge NRKs togreise i innlandet denne sommeren, skal du vite at noen har lagt ned et imponerende arbeid i forkant. En av dem er ruteplanlegger Ivar Aarre.
Under andre verdenskrig drev jernbaneansatte et utstrakt illegalt arbeid for å hjelpe flyktninger over grensen. På Tertitten fikk publikum oppleve dramatikken – ispedd humor, kjærlighet og vakker musikk.